Żywność roślinna: od rynkowej niszy do rewolucji

10 sty 2023

Badania i Rozwój
Wiedza o konsumentach

To, co zaczęło się jako oddolny sprzeciw przeciwko okrucieństwu wobec zwierząt, przekształciło się w rewolucję. Dzisiaj konsumenci dokonują wyborów, które są dobre zarówno dla nich, jak i dla planety. Konsumenci kojarzą produkty roślinne nie tylko ze zdrowiem, ale coraz częściej ze zrównoważonym rozwojem.

Według badań przeprowadzonych przez Spoonshot dla Puratos to właśnie zdrowie, zrównoważony rozwój oraz dobrostan zwierząt są kluczowymi czynnikami napędzającymi trend, jakim jest spożywanie produktów bazujących na skłanikach roślinach.

Ilość rozmów prowadzonych przez konsumentów online w Internecie na temat zrównoważonego rozwoju w kontekście produktów spożywczych bazujących na składnikach roślinnych wzrosły w ciągu ostatnich 12 miesięcy dwukrotnie (37,5%), a w kontekście ich wpływu na zdrowie wzrosły o 15,8%. Oznacza to, że sustainability, czyli zrównoważony rozwój, jest ważnym tematem, który zajmuje konsumentów.

Produkty roślinne to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów przemysłu spożywczego. Konsumenci czują potrzebę zmian! Wprowadzanie na rynek produktów bazujących na składnikach roślinnych w piekarniach i cukierniach stale rośnie. Przyglądamy się liczbie nowych produktów w piekarniach i cukierniach w ciągu ostatnich 10 lat: piekarnicze rosną o 32% rok do roku, a produkty cukiernicze o 24%[1].

OPARTE NA SKŁADNIKACH ROŚLINNYCH: ZDROWE I ZRÓWNOWAŻONE?

Czy zatem rozwiązania roślinne są zdrowsze? Zdrowie jest głównym powodem, dla którego konsumenci wybierają opcję roślinną. 57% polskich konsumentów uważa, że żywność pochodzenia roślinnego jest zdrowsza niż żywność pochodzenia zwierzęcego[2]. W niektórych krajach zmiany wzorców żywieniowych dopiero się pojawiają, podczas gdy w innych tendencja ta szybko się nasila. Niemniej jednak dowody dotyczące długoterminowego wpływu diety wegetariańskiej i wegańskiej na zdrowie pozostają niekompletne[3]. Tak więc przejście z diety zwierzęcej na dietę roślinną nie wystarczy, aby uzyskać całkowicie zdrową dietę. Z drugiej strony zbilansowane posiłki na bazie roślin to wielki krok w kierunku dobrego zdrowia. W setkach badań wykazano, że zwiększone spożycie żywności pochodzenia roślinnego, takiej jak produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe, owoce i warzywa, wiąże się z niższym ryzykiem chorób serca, cukrzycy typu 2, otyłości i innych schorzeń[4].

A jeśli chodzi o zrównoważony rozwój, 63% polskich konsumentów twierdzi, że żywność pochodzenia roślinnego ma pozytywny wpływ na środowisko[5].

Wierzą, że przechodząc na dietę bardziej opartą na roślinach, mogą nie tylko poprawić warunki życia siebie i zwierząt, ale także uczynić świat lepszym miejscem, ponieważ uznają, że produkty pochodzenia zwierzęcego często zużywają coraz więcej zasobów niż produkty pochodzenia roślinnego. Wiele badań i prognoz wykazało, że odejście od produktów pochodzenia zwierzęcego może znacznie zmniejszyć emisję dwutlenku węgla, zużycie wody i ilość odpadów.

DOŁĄCZ DO NAS I ZRÓB POZYTYWNE JUTRO, JUŻ DZIŚ!

W odpowiedzi na rosnącą troskę konsumentów o dobrostan zwierząt i zapotrzebowanie na roślinne alternatywy, zidentyfikowane w badaniu Taste Tomorrow, piekarze coraz częściej pozyskują produkty bardziej zrównoważone, starając się zmniejszyć swój wpływ na środowisko. Nasza oferta produktów roślinnych umożliwia tworzenie pysznych wypieków poprzez zastąpienie jaj, masła i innych składników mlecznych roślinnymi alternatywami, dzięki czemu klienci i konsumenci mogą czerpać radość z czynienia dobra bez uszczerbku dla smaku, konsystencji, jakości lub bezpieczeństwa.

 

Wypróbuj naszą nową mieszankę do tworzenia smacznych wegańskich drożdżówek, brioszek i pączków. Dzięki niej spełnisz oczekiwania konsumentów- - młodszych pokoleń, poszukujących wypieków bazujących wyłącznie na składnikach roślinnych.

Zastąpienie masła, jajek i mleka może nie wydawać się łatwe w pieczeniu. Aby pomóc Ci zacząć, zebraliśmy tutaj nasze najlepsze roślinne rozwiązania dla piekarni, cukierni i czekolady. Przeczytaj na ten temat więcej tutaj

[1] Innova - Bakery (Bread & Bread products + Cakes - Pastries & Sweet Goods) – vegan positioning – Global – 230522

[2] Taste Tomorrow 2021 (Agree + Totally agree) “plant-based food is healthier than animal-based food”

[3] https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/349086/WHO-EURO-2021-4007-43766-61591-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y

[4] https://www.pcrm.org/good-nutrition/plant-based-diets

[5] Taste Tomorrow 2021 (Agree + Totally agree) “plant-based food has a positive impact on the environment”