26 sty 2021
[1] https://www.industryweek.com/technology-and-iiot/article/21129334/what-will-manufacturings-new-normal-be-after-covid19
[2] https://www.zdnet.com/article/the-future-of-the-technology-industry-after-covid-19/
[3] https://www.china-briefing.com/news/how-covid-19-will-transform-china-fresh-food-industry-investment-opportunities/
[4] https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2020-04/earth-day-2020-ipsos.pdf
[5] https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-asia-food/asia-pivots-toward-plants-for-protein-as-coronavirus-stirs-meat-safety-fears-idUSKCN224047
Wielu ekspertów uważa, że z powodu światowej pandemii w najbliższych miesiącach nastąpi ogromna transformacja we wszystkich branżach [1] [2] [3]. W wielu krajach na całym świecie obowiązuje lockdown, w części krajów ludzie powracają do „normalnego życia”. Wiele osób zastanawia się, czy przyszłość może w jakimkolwiek stopniu przypominać tą, którą pamiętamy sprzed pandemii. Ta przemiana może być dla niektórych niepokojąca. Jednak rzeczywistość jest taka, że przemysł spożywczy nieustannie ewoluuje. Zatem pojawia się pytanie, w którym kierunku on zmierza?
Jedną z opinii jest przekonanie, że produkty spożywcze na bazie roślin będą odgrywać ważną rolę w nowej normalności konsumentów. Podczas pierwszego zamknięcia Covid-19 IPSOS przeprowadził wywiady z „28 000 ludzi na całym świecie: 79% tych konsumentów stwierdziło, że będzie szukać produktów zdrowszych i lepszych dla środowiska [4]. W niektórych krajach, takich jak Brazylia i Meksyk, z tym stwierdzeniem zgodziło się aż 91% respondentów. W Chinach prognozuje się, że rynek produktów na bazie roślin, które są alternatywą mięsa, wzrośnie do 12 miliardów dolarów do 2023 roku, w porównaniu z 10 miliardami dolarów w 2018 roku [5].
Dlaczego oczekuje się, że rynek produktów spożywczych na bazie roślin będzie się rozwijał tak szybko? Sprzeciw wobec okrucieństwa wobec zwierząt przerodził się w trend na dietę roślinną zainicjowany przez celebrytów, od Paula McCartneya po Miley Cyrus. Nic dziwnego, że na Instagramie jest ponad 94 miliony zdjęć oznaczonych jako # wegańskie i ponad 28 milionów oznaczonych tagiem #plantbased [tłum. na bazie roślin].
Wydaje się, że czynniki stymulujące ten trend zmieniają się, i to w szybkim tempie. Na podstawie ostatnich badań, takich wspomniane badanie przeprowadzone przez IPSOS, konsumenci dokonują obecnie wyborów, które są nie tylko dobre dla nich, ale także zrównoważone dla planety. To sprawia, że alternatywy na bazie roślin są odpowiednią na ich oczekiwania.
W branży piekarsko-cukierniczej obserwuje się stały wzrost ilości wprowadzeń na rynek produktów na bazie roślin. W ciągu ostatnich 10 lat: w piekarnictwie odnotowuje się 33% wzrost rok do roku, a w cukiernictwie o 21%. Wzrost w 2019 roku był szczególnie niezwykły, zatem być może słusznie brytyjski tygodnik The Economist nazwał go rokiem weganizmu.
Czy więc produkty spożywcze na bazie roślin są zdrowsze? Spożywanie diety opartej wyłącznie na roślinach nie oznacza doskonałego zdrowia; jednak w połączeniu z posiłkami zbilansowanymi i bogatymi w składniki odżywcze z pewnością może prowadzić do dobrego zdrowia. Ma to odzwierciedlenie w wynikach setek badań przeprowadzonych na całym świecie, które pokazują, że w porównaniu ze średnią zachodnią dietą, zwiększone spożycie pokarmów roślinnych, takich jak produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe, owoce i warzywa, wiąże się z niższym ryzykiem chorób serca, cukrzycy typu 2, otyłość i innych schorzeń [6].
Jeśli chodzi o zrównoważony rozwój, konsumenci wierzą, że przechodząc na dietę opartą na roślinach, mogą nie tylko poprawić warunki bytowe dla siebie i zwierząt, ale także uczynić świat lepszym miejscem. Produkty pochodzenia zwierzęcego zużywają coraz więcej zasobów niż produkty pochodzenia roślinnego. Wiele badań i prognoz wykazało, że odejście od produktów pochodzenia zwierzęcego może znacznie zmniejszyć emisję dwutlenku węgla, zużycie wody i odpady uboczne, które trafiają do naszych oceanów [1].
Konsumenci na całym świecie wyraźnie dbają o swoje zdrowie i zrównoważony rozwój. Ale czy takie zachowania pozostaną trwałe? Często najbardziej trwały wpływ na branżę ma sytuacja w której, zarówno konsumenci, jak i firmy zdecydują się uczynić daną sprawę swoim priorytetem.
Doskonałym tego przykładem jest HACCP, który jest systemem zarządzania i procesem dotyczącym bezpieczeństwa żywności [8]. Po dziesięcioleciach masowych sprzeciwów, HACCP został ostatecznie szeroko przyjęty przez producentów żywności na całym świecie i został uznany jako obowiązkowy przez wiele rządów na całym świecie [9]. Ta inicjatywa ostatecznie wpłynęła na zdrowie i higienę konsumentów na kolejne dziesięciolecia. W Stanach Zjednoczonych w 1985 roku, przy populacji 237 milionów ludzi, odnotowano ponad 31 000 przypadków chorób przenoszonych przez żywność. W 2017 r. przy populacji wynoszącej 325 mln było ich mniej o 15 000 przypadków. Producenci żywności podjęli drastyczne kroki, aby ratować życie ludzi, które okazały się skuteczne.
Obecnie wiele osób zastanawia się, czy przedstawiciele przemysłu spożywczego będą tak samo troskliwi wobec zwierząt? Wobec konsumentów? Albo wobec planety? Czy też konsumenci będą nadal mogli kierować się ku prowadzeniu bardziej zrównoważonego stylu życia?
Biorąc odpowiedzialność za wytwarzaną przez nas żywność, przemysł spożywczy ma szansę wywrzeć trwały wpływ. Jako piekarze, cukiernicy i cukiernicy możemy poczekać, aż wszyscy będą wymagali produktów roślinnych, lub możemy podjąć proaktywne kroki, aby zapewnić naszym klientom smaczne i zrównoważone produkty.
Zastąpienie masła, jajek i mleka może nie wydawać się łatwym zadaniem w piekarnictwie, ale aby pomóc Ci zacząć, zebraliśmy nasze najlepsze rozwiązania ba bazie roślin dla piekarni, cukierni i producentów.