​​​Najgorętsze trendy w piekarnictwie na 2025 rok

28 paź 2024

Poznaj najważniejsze trendy w piekarnictwie na 2025 rok z Taste Tomorrow – wiedza niezbędna dla każdego eksperta w dziedzinie piekarnictwa. Korzystaj z lokalnie pozyskiwanych składników - to trend, który promuje regionalne produkty i wspiera lokalnych rolników. Zaspokajaj potrzeby konsumentów dbających o zdrowie dzięki opcjom przyjaznym dla jelit, oferując pyszne wypieki, które są przyjazne dla układu pokarmowego. Utrzymuj się na fali popularności chleba na zakwasie i czaruj klientów nieprzemijającą jakością ukochanych klasycznych chlebów i wypieków.

Korzystając z możliwości sztucznej inteligencji, aby przyjrzeć się temu, co lubią klienci piekarni, Taste Tomorrow przedstawia jasny obraz nadchodzących trendów. Nie są to tylko domysły; to solidne wskazówki, które pomogą Ci przygotować wypieki, których klienci będą jutro potrzebować. Dzięki Taste Tomorrow będziesz gotowy na to, co czeka Cię w świecie pieczenia.

Taste Tomorrow
Wiedza o konsumentach
Trendy konsumenckie
Piekarnictwo
Badania i Rozwój
Wiedza o konsumentach

1. Zdrowie jelit

Zdrowe jelita są niezbędne dla dobrego samopoczucia fizycznego i psychicznego, co jest powszechnie uznawane przez konsumentów dzięki popularnemu filmowi dokumentalnemu Netflixa z 2024 roku „Hack Your Health” i filmikom influencerów zajmujących się zdrowiem jelit, takich jak The Stomach Doc na TikToku. Konsumenci dostosowują swoje diety do nowo odkrytej wiedzy, zapewniając stabilny wzrost trendu dbałości o zdrowie jelit. Przewiduje się, że w Chinach i krajach portugalskojęzycznych trend ten wzrośnie o 8 do 9% w 2025 r., zgodnie z badaniami Taste Tomorrow opartymi na sztucznej inteligencji, danymi popartymi globalnym badaniem konsumenckim.

Konsumenci, którzy chcą odżywiać się zdrowo, wybierają składniki o wysokiej zawartości błonnika oraz żywność wzbogaconą prebiotykami, probiotykami i postbiotykami. To dobra wiadomość dla branży piekarniczej, w której dostępnych jest wiele przyjaznych dla jelit opcji w postaci pełnoziarnistych, bogatych w błonnik i wysokobłonnikowych produktów piekarniczych, a nawet pieczywa na zakwasie. Marki, które oferują konsumentom produkty przyjazne dla zdrowia jelit, będą miały znaczną przewagę nad konkurencją. Pomaganie konsumentom dbającym o zdrowie w podejmowaniu właściwych decyzji - na przykład poprzez wyjaśnienie różnicy między probiotykami a prebiotykami lub dodawanie oświadczeń dotyczących zdrowia jelit na opakowaniu - wyróżnia Cię i buduje zaufanie.

Osoby, które priorytetowo traktują kwestie zdrowia jelit, zazwyczaj przyjmują holistyczne podejście do zdrowia, uznając, że żywność przyjazna jelitom pozytywnie wpływa zarówno na samopoczucie fizyczne, jak i psychiczne. Aby przyciągnąć uwagę dbających o zdrowie konsumentów, należy promować podwójne korzyści płynące z pieczywa przyjaznego dla jelit. Składniki znane ze swoich wszechstronnych korzyści zdrowotnych to błonnik i produkty pełnoziarniste, ale także kakao, siemię lniane, mąka kokosowa i przyprawy, takie jak kurkuma.

2. Autentycznie lokalny

Konsumenci lubią mieć wszystko blisko domu. Wypieki wykonane z lokalnych składników są nie tylko postrzegane jako świeższe, ale także jako zdrowsze i smaczniejsze. Ponadto, kupując od lokalnego przedsiębiorcy, kupujący uzyskują dodatkową korzyść w postaci wspierania swojej społeczności. Nic dziwnego, że ludzie na całym świecie wybierają chleb wyprodukowany z lokalnych składników. Według badań Taste Tomorrow, w 2025 r. trend autentyczności lokalnej ma wzrosnąć w regionach chińskojęzycznych (+40%), anglojęzycznych (+32%) i niemieckojęzycznych (+27%). Obszary hiszpańsko- i portugalskojęzyczne również odnotują stały wzrost.

Piekarnie takie jak australijska Miller + Baker skorzystają na rosnącym popycie na lokalne wypieki. Ta rzemieślnicza piekarnia wyróżnia się wypiekaniem pieczywa na zakwasie ze świeżo mielonej na miejscu mąki. Wszystkie ziarna pochodzą od rolników z Australii Zachodniej, którzy są zaangażowani w zrównoważone praktyki rolnicze. Miller + Baker otwarcie mówi o źródłach swoich składników, dzięki czemu klienci dokładnie wiedzą, skąd pochodzą ich wysokiej jakości produkty. Na przykład mąka z pszenicy twardej używana w ich bochenkach jest z dumą dostarczana przez rodzinę Haggerty z Mollerin.

Trend ten dotyczy nie tylko lokalnych składników, ale także lokalnych smaków i formatów o znaczeniu kulturowym. Od tradycyjnych chińskich ciasteczek księżycowych po niemieckie precle, konsumenci są coraz bardziej zainteresowani wypiekami, które odzwierciedlają ich dziedzictwo kulturowe i lokalne tradycje kulinarne. Dodaje to warstwę autentyczności i więzi emocjonalnej.

Trend autentyczności lokalnej jest naturalnym partnerem ruchu rolnictwa regeneracyjnego. W obu przypadkach pochodzenie składników jest priorytetem. Jeśli chcesz podążać za tym trendem, pamiętaj, aby podkreślać pochodzenie swoich składników poprzez oświadczenia na opakowaniu, w kampaniach marketingowych i w komunikacji bezpośredniej. Storytelling jest niezbędny, aby zdobyć serca konsumentów związanych z trendem autentyczności lokalnej.

Obejrzyj film

3. Zakwas

Wygląda świetnie, smakuje niesamowicie i oferuje korzyści zdrowotne. Nic dziwnego, że moda na zakwas nie słabnie. Pozostaje najszybciej rozwijającym się trendem w branży piekarniczej, z rosnącym zainteresowaniem w krajach anglojęzycznych (+7%), chińskojęzycznych (+14%) i francuskojęzycznych (+40%). Niezależnie od tego, czy jest to pizza, bajgle, tosty czy babeczki - jeśli są zrobione na zakwasie, będą znikać z półek.

Nasza rada? Płyń na fali popularności zakwasu i eksperymentuj z dojrzewającym ciastem w każdy możliwy sposób. Spróbuj użyć zakwasu do innych zastosowań niż do tradycyjnego chleba lub zmieszaj klasyczny smak zakwasu z innymi (zdrowymi) składnikami. Może spróbuj brioszki z gorzkiej czekolady na zakwasie? Albo dodaj trochę kimchi, aby uzyskać dodatkowy zastrzyk probiotyków dla jelit? Konsumenci cenią sobie atrakcyjność sensoryczną zakwasu, a jego charakterystyczny smak i konsystencja nadadzą prestiżu każdemu zastosowaniu. Piekarnia Alive Bakery z siedzibą w Hongkongu doskonale to wykorzystuje, oferując bułeczki cynamonowe na zakwasie, bochenek chleba na zakwasie z figami i orzechami włoskimi, a nawet bułeczki na zakwasie z czerwonymi daktylami.

4. Klasyki ciąg dalszy

Niezawodnym sposobem na przyciągnięcie klientów jest postawienie na klasyczne wypieki. Sprawdzone produkty nadal zachwycają konsumentów w 2024 r., a zgodnie z naszymi prognozami, w 2025 r. odnotują największy wzrost sprzedaży na całym świecie. Rzemiosło piekarnicze, ponadczasowe formaty i tradycyjne metody pieczenia są najbardziej cenione na rynkach francuskim, chińskim, angielskim, niemieckim i portugalskim. Zgodnie z dogłębną analizą danych Taste Tomorrow, oczekuje się, że zainteresowanie klasykami piekarniczymi wzrośnie o 17 do 31% w 2025 roku.

Czasopismo New York potwierdziło, że zainteresowanie wysokiej jakości wypiekami nie zniknie w najbliższym czasie. „Nowy Jork nie znudzi się croissantami, tak długo jak będzie ustawiać się po nie kolejka”, piszą. Nowe piekarnie otwierają się co tydzień i udaje im się sprzedać wszystko pierwszego dnia bez żadnych dużych kampanii marketingowych. Klasyczne laminowane wypieki, takie jak croissant, pain aux chocolat i kouign amann nadal zachwycają ludzkie podniebienia.

Te klasyczne wypieki oferują poczucie komfortu i są łatwo osiągalną formą luksusu. Wykorzystaj preferencje konsumentów, podkreślając sprawdzoną naturę swoich klasycznych przepisów. Wprowadź „kolekcję klasyków”, która podkreśla najbardziej uwielbiane produkty i skup się na autentyczności i rzemiośle swoich wypieków. Postaw na najwyższej jakości składniki, np. czekoladę pochodzącą z jednego źródła i tradycyjne ziarna, aby jeszcze bardziej podkreślić autentyczność i doskonały smak klasycznych wypieków. Klienci to pokochają.

Prognoza trendów oparta na aktualnych danych konsumenckich

Od ponad dekady Taste Tomorrow wspiera profesjonalistów z branży piekarniczej, cukierniczej i czekoladowej, przewidując przyszłe potrzeby dzięki globalnym, dogłębnym badaniom konsumenckim. Aby stworzyć prognozy trendów na rok 2025, wykorzystujemy zaawansowaną technologię semantycznej sztucznej inteligencji do analizy danych konsumenckich online. Monitorujemy wyszukiwania online i dyskusje na temat chleba, ciast, ciastek i produktów czekoladowych w siedmiu różnych językach na ponad 50 rynkach. Dane te są następnie zestawiane ze spostrzeżeniami z największego globalnego badania konsumenckiego w branży, zapewniając kompleksową globalną perspektywę na obecny i przyszły rozwój branży spożywczej.