Ruszyło Centrum Innowacji w Warszawie

22 maj 2024

Firma
Centrum Kompetencji Piekarnictwa Przemysłowego
Trendy konsumenckie
Centrum Czekolady
Centrum Innowacji
Badania i Rozwój
Centrum Kompetencji Cukiernictwa Przemysłowego
Prasa

Jak utrzymać wysoki poziom w branży? Trzeba śledzić trendy, udoskonalać receptury i wyczuwać puls rynku. To wszystko będzie teraz możliwe w jednym miejscu, a to dzięki Centrum Innowacji Puratos. 7 maja polscy piekarze i cukiernicy zyskali dostęp do najnowszego sprzętu, specjalistycznej wiedzy, szkoleń oraz pogłębionych badań konsumenckich preferencji w zakresie żywności.

Nasze rodzime wyroby piekarnicze i cukiernicze od dawna podbijają serca konsumentów, także za granicą. Szczegół nieimponująco wypadły lata 2010-2019, kiedy to wartość eksportu wzrosła ponad trzykrotnie. Co ciekawe, za ponad połowę tej wartości odpowiadało pieczywo cukiernicze. To ogromny powód do dumy i… równie ogromne wyzwanie, żeby nie osiąść na laurach.

Co czeka na polskich mistrzów branży?

 

Puratos – międzynarodowa grupa z siedzibą w Belgii oferująca produkty i merytoryczne wsparcie dla branż piekarniczej, cukierniczej i produkcji wyrobów czekoladowych – w kompleksie The Warsaw Park oddała do dyspozycji nowoczesny showroom o powierzchni blisko 400 m2 wyposażony w wysokiej klasy specjalistyczny sprzęt. To już 95 takie centrumna świecie i drugie w Polsce (pierwsze działa od 2008 r. w Kostrzynie pod Poznaniem). Eksperci mogą na miejscu skorzystać m.in. z ubijaczek planetarnych do wyrabiania ciast i wszelkiegorodzaju mas skandynawskiej firmy Varimixer, włoskich urządzeń Pomati do temperowania czekolady, 5-komorowych pieców z niezależnym sterowaniem dla każdej, ergonomicznych i precyzyjnych dzielarek do ciast, bagieciarek do nawet bardzo delikatnych obróbek. uprawy. Oprócz innowacyjnego zaplecza warszawskie centrum zapewnia polskim przedsiębiorcom (dużym i małym) konkretne usługi:

• wsparcie w rozwoju produktu (szkolenia z wszystkich etapów rozwoju produktu, seminaria techniczne na temat smaku, konsystencji, wartości odżywczych, świeżości, zasad łączenia składników i smaków);

• budowanie i modelowanie firmowej strategii (wspólna analiza oferty sklepu i kategorii);

• pracę nad wyróżnikami oferty na tle konkurencji (prześledzenie, gdzie konkurencja ma jakościową przewagę, i analiza mocnych stron klienta).

 

Obejrzyj film

Centrum z założenia jest przestrzenią otwartą dla klientów. Planujemy działać dwutorowo. Z jednej strony chcemy organizować regularne spotkania, tzw. Dni Innowacji, podczas których będziemy prezentować konkretne grupy produktów, będące naszą odpowiedzią na trendy i oczekiwania konsumentów. Klienci będą otrzymywać informacje oraz zaproszenia na podobne wydarzenia poprzez pracowników działu sprzedaży. Z drugiej strony zachęcamy klientów do aktywnego dzielenia się swoimi potrzebami. Dzięki dialogowi będziemy w stanie przygotowywać zindywidualizowane programy spotkań, warsztatów i seminariów. W Puratosie pomagamy klientom odnosić sukcesy w biznesie, przekształcając technologie i doświadczenia żywieniowe na całym świecie w nowe możliwości – podkreśla Aldona Piecka-Zbrowska, dyrektor marketingu Puratos Polska.

Nos do trendów to za mało

Sukces w branży piekarniczo-cukierniczej napędza znajomość trendów. Intuicja ma ogromne znaczenie, ale żeby uchwycić zmiany w dzisiejszym świecie, potrzebujemy też narzędzi.

Wykorzystując najnowszą technologię AI, jesteśmy w stanieśledzić zainteresowanie konsumentów na świecie konkretnymi tematami dotyczącymi żywienia. Co roku wyodrębniamy najpopularniejsze trendy i na tej podstawie przygotowujemy naszą ofertę. Chętnie dzielimy się też naszą wiedzą z klientami, a warszawskie Centrum Innowacji ma być miejscem, gdzietaka wymiana wiedzy i doświadczeń będzie możliwa na co dzień – zaznacza Aldona Piecka-Zbrowska. Wsparcie Puratosa w nowo powstałym centrum oznacza więc dla piekarzy i cukierników dostęp do najnowszych badań i wgląd w oczekiwania wobec sektora spożywczego. A jest to wsparcie doświadczonego gracza. Można powiedzieć, że firma na badaniach rynku zjadła zęby. Od ok. 10 lat przygląda się konsumenckim zachowaniom w ponad 50 krajach, także w Polsce. Gromadzony przez lata know-how znajduje odzwierciedlenie w gamie produktów Puratos.

Zwracamy uwagę na ewolucję smaków, na to, co w danej chwili jest popularne, co będzie popularne za chwilę, czego klienci poszukują. To elementy, które wplatamy później w produkcję naszych składników, w pracę nad aplikacjami, poszczególnymi produktami – dodaje Arkadiusz Buczyński, dyrektor generalny Puratos Polska.

Smaki na 2024 rok

Co zatem czeka branżę piekarniczo-cukierniczą w najbliższym czasie? Zdecydowanie prym wiodą tzw. czysta etykieta, kreatywna gra z tradycją oraz unikatowe doświadczenie. Polacy uważnie czytają składy, starają się unikać sztucznych ulepszaczy i barwników, poszukują produktów ekologicznych, przychylniej patrzą na firmy, którym zależy na zrównoważonym rozwoju.

Zarówno na świecie, jak i w Polsce konsumpcja staje się coraz bardziej świadoma. Badania, które przeprowadziliśmy we współpracy z firmą Ipsos, pokazały, że 71% respondentów zgadza się ze stwierdzeniem: „Jestem tym, co jem, starannie wybieram jedzenie” i jest to wzrost o 12% od 2018 r.! Poza tym aż 6 na 10 osób interesuje się pochodzeniem produktów, poszukując tych, które powstały dzięki wykorzystaniu zrównoważonych metod uprawy. W Puratosie prowadzimy regularne zielone inwestycje. W najbliższym czasie planujemy redukcję zużycie gazu ziemnego o 90%, co znacznie ograniczy emisję CO2, prowadzimy także inne projekty, które pozwolą docelowo na całkowite zneutralizowanie naszych działań operacyjnych dla środowiska oraz umożliwią zbilansowane zużycie wody. Jednym z naszych nadrzędnych celów jest, aby fabryki w Kostrzynie były napędzane wyłącznie zieloną energią – komentuje Sebastian Korzeniewski, dyrektor operacyjny. W branży spożywczej walka o klienta toczy się jednak przede wszystkim na poziomie zmysłów. Nie dziwią więc doniesienia raportu „Data & Trends 2022” stowarzyszenia FoodDrinkEurope, pokazujące, że głównym czynnikiem napędzającym innowacje w żywności jest przyjemność. Podniebienie konsumentów od lat pozostaje wrażliwe na tradycyjne smaki, ale z każdym rokiem staje się coraz wybredniejsze – dziś poszukuje się więc nietuzinkowego podejścia do klasyków, zaskakujących połączeń smakowych, uwodzącego konceptu na prezencję (to tłumaczy spektakularną karierę finezyjnych monoporcji). Warszawskie Centrum Innowacji Puratos – wraz z zapleczem technicznym i ofertą merytorycznych szkoleń – pozwala piekarzom i cukiernikom opracowywać na miejscu receptury takich produktów, które spełnią oczekiwania konsumentów pod kątem ekologii, estetyki i doznań smakowych.

Dotychczas mogliśmy wspierać klientów, dzieląc się fachową wiedzą i poprzez serwis technologiczny. Centrum przenosi współpracę z przedstawicielami branży na zupełnie inny poziom – podsumowuje Arkadiusz Buczyński, dyrektor generalny Puratos Polska.

Obiecujące otwarcie

Centrum Innowacji daje naprawdę unikatową możliwość nie tylko firmie (Puratos – red.), ale również Belgii, żeby pokazać to, co mamy najlepszego do zaoferowania. Jestem naprawdę szczęśliwy z obecności Centrum Innowacji w Warszawie i jestem z tego bardzo dumny – podkreślił Rik Van Droogenbroeck, ambasador Królestwa Belgii w Polsce, który był gościem honorowym inauguracyjnego wieczoru. Słowa ambasadora pokazują, że centrum będzie miejscem dynamicznej, międzynarodowej wymiany. W jej sercu nie może zabraknąć iskry polskich rzemieślników.