Polaryzacja w czasach kwarantanny: jak zmienią się zachowania konsumentów?

Kwarantanna domowa, izolacja i inne rodzaje dystansu społecznego zostały wprowadzone w prawie każdym kraju na całym świecie. Ludziom zaleca się ub zobowiązuje się do pozostania w swoich domach. W ciągu kilku tygodni globalna epidemia zmieniła ludzkie zachowanie i wpłynęła na relacje społeczne.

Zjawisko polaryzacji

Zjawisko polaryzacji, podział na dwie wyraźnie kontrastujące grupy, nasila się w czasach kryzysu1, czy to na poziomie finansowym, czy politycznym. o samo dotyczy obecnego kryzysu związango z koronawirusem.

The New York Times² przewiduje wzrost „Covid-rozwodów” w oparciu o gwałtowny wzrost liczby rozwodów w Chinach, teraz gdy kryzys się zmniejszył. W tym samym czasie gazeta spodziewa się fali „korona-dzieci” i nowej generacji „kwaranno-nastolatków” w 2033 r.

Inną ważną polaryzacją, która jest widoczna podczas dzisiejszego kryzysu, jest „szczupły lub otyły”. Ponieważ prawie wszystkie aktywności społeczne zostały ograniczone, ludzie mają dużo wolnego czasu. Jednym ze sposobów na spędzenie tego czasu jest podjadanie podczas oglądania seriali i filmów. Netflix, YouTube i inni dostawcy rozrywki online odnotowali wzrost ruchu do poziomu, w którym postanowili obniżyć jakość przesyłania strumieniowego przez co najmniej kolejny miesiąc, aby zapobiec spowolnieniu Internetu pod wpływem niespotykanej dotąd popularności swoich serwisów z powodu pandemii koronawirusa3.

Z drugiej strony sprzedaż sprzętu fitness do użytku domowego również znacząco wzrosła. W krajach, gdzie wychodzenie na świeże powietrzu w celu uprawiania sportów jest nadal dozwolone, zauważalne jest, że parki i lasy są przepełnione ludźmi spacerującymi, biegającymi lub jeżdżącymi na rowerze.

Utrzymanie sprawności fizycznej w ramach zdrowego stylu życia jest sprawą najwyższej wagi, szczególnie w dzisiejszych czasach. Na ten temat Światowa Organizacja Zdrowia opublikowała 23 marca 2020 r. notatkę informacyjną na temat Covid-19 i chorób niezakaźnych  “Zdrowy styl życia poprawia wszystkie funkcje organizmu, w tym odporność. Zdrowe odżywianie, z dużą ilością owoców i warzyw, utrzymanie aktywności fizycznej, rzucenie palenia, ograniczenie lub unikanie spożywania alkoholu oraz wystarczająca ilość snu to kluczowe elementy zdrowego stylu życia”.

Poza aktywnością przestrzeganie zdrowej diety jest częścią zdrowego stylu życia. Oświadczenie FAO (Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa) jest jasne: “Chociaż żadna żywność ani suplementy diety nie zapobiegają zakażeniu Covid-19, utrzymanie zdrowej diety jest ważną częścią wzmacniania układu odpornościowego.”.

1 https://www.nytimes.com/2020/03/27/world/coronavirus-lockdown-relationships.html
2 https://www.caixabankresearch.com/en/polarisation-legacy-financial-crisis-and-other-contextual-forces
3 https://edition.cnn.com/2020/03/19/tech/netflix-internet-overload-eu/index.html

Zmiany wzorców żywieniowych

Już przed wybuchem Covid-19 konsumenci przyjęli proaktywne podejście, zmieniając wzorce żywieniowe w celu zachowania dobrego zdrowia i utrzymania dobrego układu odpornościowego. 53% globalnych konsumentów wprowadziło zmiany w swojej diecie i stylu życia, aby wzmocnić swój układ odpornościowy4. Najbardziej rozpowszechnione zmiany dietetyczne, jakie konsumenci wprowadzili przed kryzysem, to:

  • Jedzenie wiecej świeżych warzyw i owoców(63%)
  • Zwiększone spożycie białka (62%)
  • Zmniejszone spożycie cukru (56%)
  • Zwiększone spożycie witamin i minerałów (40%)

 

4 http://www.fao.org/3/ca8380en/CA8380EN.pdf
5 Nielsen

Co w czasie po covid-19?

W jaki sposób nawyki zakupowe konsumentów będą kształtować się po Covid-19? Tylko czas pokaże, ale w oparciu o wnioski z Chin oczekujemy, że wzorce zakupowe przyjęte podczas wybuchu epidemii mogą mieć trwały wpływ na konsumentów5: Bardziej prawdopodobne jest, że będą kładli nacisk na poszukiwanie zdrowszego jedzenia sprawdzając etykiety lub będą polegać na aplikacjach zakupowych online odkrytych w tym okresie.