Trendy w czekoladzie na 2024 rok

 będzie roślinnie, odpowiedzialnie i… nastrojowo

5 lis 2023

Badania i Rozwój

Czekolada może być powodem dobrego nastroju, przykładem odpowiedzialnej produkcji i zdrową przekąską. Trendy w czekoladzie na 2024 rok pokazują, że największy przysmak na świecie demokratyzuje się i będzie dostępny w wielu wersjach, także dla osób ograniczających spożycie odzwierzęcych produktów. Dzięki badaniom Taste Tomorrow przedstawiamy najważniejsze trendy w czekoladzie: opartej na roślinnych składnikach, z odpowiedzialnej produkcji i gwarantującej dobry nastrój.

Jeszcze bardziej roślinnie – roślinne składniki to przyszłość

Roślinne alternatywy zdobyły szturmem sklepowe półki. Według Good Food Institute Europe ich sprzedaż w Polsce w latach 2020-2022 osiągnęła wartość 782 mln zł. Branża spożywcza, a w tym cukiernicza i piekarnicza, oferuje bogaty wybór: to sprawia, że klienci o różnych preferencjach mogą swobodnie wybierać najlepsze dla nich wypieki. Już od dłuższego czasu roślinna dieta nie jest ulotną tendencją, a trwałym i rosnącym w siłę trendem. Nie inaczej dzieje się w świecie czekolady, dlatego kluczową kwestią jest odpowiedź na nowe potrzeby klientów, a według badań Taste Tomorrow aż 45% polskich konsumentów kupuje roślinne produkty przynajmniej raz w miesiącu.

Coraz więcej osób zwraca uwagę na etyczne pochodzenie takich produktów - bardzo ważna jest także troska o środowisko. Do produktów odzwierzęcych wykorzystywana jest hodowla bydła, która generuje szkodliwą dla planety emisję metanu i przyczynia się do globalnego ocieplenia. Istotny jest aspekt zdrowotny: roślinne rozwiązania są uznawane za zdrowsze niż produkty odzwierzęce. Według danych Taste Tomorrow aż 62% Polaków zgadza się, że produkty roślinne są zdrowsze niż żywność pochodzenia zwierzęcego.

Rośnie też społeczna świadomość występowania alergii – klienci nią dotknięci są bardzo ważni dla każdego segmentu rynku gastronomicznego, a z roku na rok jest ich coraz więcej. Produkty roślinne, również takie jak kuwertura wykorzystywana do wegańskich wypieków, dają szansę klientom z alergiami na cieszenie się pysznymi wypiekami w takim samym wymiarze, jak innym konsumentom. Warto bowiem przypomnieć, że - jak podaje Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej - aż 20-37% osób w Polsce cierpi na nietolerancję laktozy.

Dziś termin „dobry dla zdrowia” oznacza też „dobry dla planety”. Myślimy kompleksowo o nas samych i o środowisku. Wypieki z wykorzystaniem roślinnej kuwertury udowadniają, że w niczym nie odbiegają smakiem, zapachem i konsystencją od tych tradycyjnych. Doskonałym przykładem są wypieki z wykorzystaniem Belcolade Selection Milk Plant, roślinnej alternatywy dla zwykłej belgijskiej czekolady, o wyjątkowym smaku i wszechstronnej możliwości aplikacji. W tym roku wprowadzona została też wersja biała. To m.in. dzięki takim produktom 52% konsumentów stwierdza, że produkty roślinne smakują równie dobrze, jak te odzwierzęce.

Zrównoważona produkcja priorytetem dla branży. Zrównoważona, czyli… jaka?

Zrównoważona dla zdrowia i dobra planety oraz przemyślana pod kątem etycznym. Produkcja kakao przez długi czas była postrzegana w negatywnym świetle: była oparta głównie na wyzysku, osoby pracujące na plantacjach nie otrzymywały odpowiedniego wynagrodzenia, a lokalne społeczności zgromadzone wokół tych plantacji nie mogły się rozwijać. Puratos dostarcza wysokiej jakości produkty i realnie zmienia rzeczywistość plantatorów tworząc inicjatywę Cacao Trace.

Program powstał, aby oferować szanse na lepsze życie i odpowiedzialne działania plantatorom czekolady z krajów o gorszej sytuacji gospodarczej. Inicjatywa koncentruje się na dwóch obszarach: wręczaniu premii jakościowej plantatorom za dobrej jakości produkt i dotacjach dla plantatorów oraz lokalnych społeczności. Dzięki temu lokalni przedsiębiorcy nie tylko produkują lepszej jakości surowiec, ale także mają warunki do tego, by edukować się i usprawniać pracę na plantacjach. 

Właśnie takie zrównoważone podejście do produkcji jest jednym z silnych trendów w branży na 2024 rok. 74% polskich konsumentów uważa, że produkty pochodzące ze zrównoważonych metod uprawy są lepsze dla ich zdrowia i środowiska. A zainteresowanie taką produkcją również nie słabnie: deklaruje je aż 64% badanych. Nie dziwi zatem, że drugim z widocznych w segmencie czekolady trendów jest skupienie na zrównoważonej produkcji. Zwracają na nią uwagę zarówno cukiernicy czy piekarze, jak i końcowi klienci. A liczby mówią same za siebie: Cacao Trace to już 15,2 tys. rodzin objętych programem.

Czekolada poprawia humor! W 2024 roku rządzi nastrój

Nastrojowość to prawdziwa gwiazda nadchodzących trendów. Nic dziwnego: kostka rozpływającej się w ustach czekolady to sprawdzony sposób na relaks. Trzecim dużym widocznym trendem jest skupienie na nastroju. Klienci poszukują wyłącznie produktów wysokiej jakości, które dodatkowo mają właściwości prozdrowotne. Badania Taste Tomorrow zrealizowane przez Puratos wskazują, że popularnością cieszy się czekolada z dodatkiem ziół, drogocennych ziaren i kwiatów: kardamon, róża, eukaliptus, hibiskus to tylko niektóre z popularnych dodatków. Wspierają odporność organizmu i poprawiają pracę mózgu. Klienci są tego w pełni świadomi, bo aż 68% potwierdza, że wie o prozdrowotnych właściwościach tych składników. Dodatkowo zawarte w kakao związki organiczne - flawonoidy, wspierają zdrowe funkcjonowanie mózgu. Dobrym wyborem do stworzenia najwyższej jakości kreacji czekoladowych, które zapewnią dawkę pozytywnego nastroju, są czekolady Belcolade Origins: dzięki nim można odnaleźć nowe smaki, których sekret tkwi w pochodzeniu kakao, pochodzących np z Wietnamu czy Costa Rica. Smak Belcolade Origins (dostępny w wielu wersjach o różnej zawartości kakao) w naturalny sposób łączy się z dobrymi dla zdrowia dodatkami i gwarantuje chwilę prawdziwego relaksu.

Trendy dla rynku czekolady są różnorodne i pokazują, że warto patrzeć na decyzje klienckie kompleksowo. Efektem tych wszystkich starań jest cukierniczy Święty Graal: podarowanie konsumentom chwili zapomnienia dzięki głębi smaku.